Kenmerken

Op De Diamant staat het kind centraal, wij bieden speciale zorg aan speciale
kinderen. Wij willen de kinderen op De Diamant laten schitteren door:
· uit te gaan van onze kernwaarden: veiligheid, geborgenheid, respect,
eerlijkheid, vertrouwen, verbondenheid, openheid, plezier en
eigenheid,
· een positief pedagogisch klimaat te bieden, waarin we werken vanuit
betrokkenheid en verantwoordelijkheid.
· een uitdagende en rijke leeromgeving te creëren, waarin ieder kind zich
optimaal kan ontwikkelen.
· af te stemmen op de onderwijsbehoeften van ieder kind, waarbij wij
steeds de aansluiting zoeken bij zijn/haar mogelijkheden en talenten,
· een nauwe samenwerking te onderhouden met de ouders/verzorgers,
zodat er optimale samenhang is tussen de verschillende leefmilieus van het
kind.

Het team van SBO De Diamant heeft de ambitie uitgesproken om de onderstaande facetten in het onderwijsaanbod verder te ontwikkelen:
• Ontdekken, contextrijk en authentiek leren
• Leren is effectiever als leerlingen de leerstof zoveel mogelijk in relatie kunnen brengen tot de werkelijkheid zoals die zich nu en later voordoet
• Behoefte aan overzichtelijkheid, veiligheid en geborgenheid
• Leerlingen en leerkrachten willen zich beschermd weten op school en willen er gemakkelijk hun weg kunnen vinden
• Ontwikkeling van (mede) verantwoordelijkheidsgevoel
• Je bent niet alleen verantwoordelijk voor je leerproces maar ook voor je leer- en sociale omgeving
• Zelfstandig en actief leren
• Leren is effectiever als leerlingen hun leerproces meer zelf aansturen. Leerlingen zijn meer gemotiveerd als zij zelf invloed hebben op wat ze leren bijvoorbeeld doordat ze kunnen kiezen uit opdrachten, zelf hun planning kunnen maken
• Behoefte aan herkenbaarheid, identiteit en thuisgevoel
• Leerlingen en leer krachten willen gezien worden als individu en beoordeeld op hun specifieke kwaliteiten
• Samenwerken
• Leren gaat beter als je communiceert met medeleerlingen. Bovendien doe je zo allerlei (sociale) en communicatieve vaardigheden op
• ICT gebruik neemt sterk toe
• Kennis op school is niet meer afhankelijk van leraar en leerboek, maar kan overal op elk moment vandaan gehaald worden. Ouders en leerlingen waarderen het als een school veel ICT in haar onderwijs gebruikt
• Interne deskundigheidsvergroting
• In scholen zien we meer intern, interdisciplinair overleg, meer multidisciplinaire samenwerking en onderlinge coaching personeel

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.